جێبەجێکاری پڕۆژە: دوکتۆر ڕەزا شافیعی

ڕێکەوتی دەستپێک: گەلاوێژی ١٣٩٥

ڕێکەوتی کۆتایی: ڕەشەمەی ١٣٩٧

فەرماندەر:توێژینگەی کوردستان‌ناسیی زانکۆی کوردستان (هاوبەش لەگەڵ ئیدارەی گەڵاڵەڕێژی و پلاندانانی پارێزگای کوردستان)

چکیده: 

امروزه اهمیت مفهوم برند در خرید مشتریان به حدی است که برخی از صاحبنظران از آن به عنوان یک محصول کامل یاد کرده و معتقدند بسیاری از اوقات مشتریان درعوض آنکه محصولی را خریداری نمایند، برندها را می‌خرند. مدیران و پژوهشگران، دنیای آینده بازاریابی را جهان مدیریت برند و فعالیت‌های پیرامون برندسازی نام نهاده‌اند. شاید هیچ سرمایه‌ای بیش از یک نام قدرتمند، معتبر و ارزش‌آفرین برای سازمان‌ها کارآمد نباشد. از این رو شناخت عوامل مؤثر بر شکل‌گیری برند و بررسی ویژگی‌های خاص آن اهمیتی دوچندان یافته و انجام تحقیقات متنوعی را در این زمینه ضرورت می‌بخشد. پژوهش حاضر نیز با این هدف و تحت عنوان راهکارهای عملیاتی برندسازی در شرکت‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان کردستان انجام شده است. این مطالعه در میان 45 شرکت مهم استان در راستای ممیزی فرایند برندینگ و 4 شرکت پویا و دارای سابقه فعالیت، انجام گرفته است. مهمترین راهکارهای عملیاتی برندسازی و توسعه آن؛ فروش صنعتی مواد اولیه یا محصولات تمام‌شده به برندهای مطرح، گسترش دامنه محصولات به بازارهای مختلف، استفاده از چند برند برای یک محصول جهت عره در بازارهای مختلف و ارائه محصول با توجه به به‌کارگیری حرفه‌ای المان‌های برندسازی معرفی شده است. همچنین به منظور تثبیت برند شرکت‌های مورد نظر؛ حضور و مشارکت در مراسم و مناسبت‌های مختلفف مانند نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌های فصلی و محلی و برقراری شبکه ارتباطی با مشتریان از طریق بازاریابی مستقیم و دیجیتال پیشنهاد می‌گردد. در خاتمه نیز 4 کاربرگ عملیاتی‌شده برای شرکت‌های منتخب ارائه گردیده است.